62 % studenter ønsker seg flere alkoholfrie tilbud

I 2019 utfordrer vi igjen studenter til å være avholds i 3 måneder og blogge om det

Målet er ikke avholdenhet, men å skape en mer inkluderende drikkekultur og forebygge fremtidig misbruk

Vi slår oss sammen med studentene i en innholdskampanje direkte knyttet til dagens drikkekultur – mens trenden utvikler seg. Ved å la de fortelle selv, får vi og alle andre et viktig innblikk i studentenes syn på alkohol, samtidig som drikkekulturen forbedres.

Bli med på en heltereise fortalt i sosiale medier.

Fire studenter velges ut til å være bloggere som deltidsjobb.

Semesterstart 2019!

Vil du bli vår samarbeidspartner?

Vi leter etter samarbeidspartnere og sponsorer som vil være med på reisen. Vi vil samarbeide med aktører som har produkter og tjenester som imøtekommer studentenes etterspørsel om flere alkoholfrie tilbud og som kan integreres i de ukentlige oppdragene som studentene får.

En innholdskampanje med brukergenerert innhold
- for og med studenter

Vi syns det er viktig at drikkekultur er inkluderende og skadefri. Samtidig syns vi det er viktig å fremme ansvarlig drikkekultur for å forebygge fremtidig misbruk.

Derfor har vi laget Nattens helter, en innholdskampanje som har som mål å få studenter til å snakke om og påvirke drikkekulturen de selv er en del av.

Innholdskampanjen ble gjennomført første gang i 2012 med fire studenter, to fra Oslo og to fra Bergen. Alle deres innlegg kan fortsatt leses i dag på nattenshelter.no

Michelle, Andreas, Ida og Kasper var heltene våre den gang!

Søkere 2012

August - november 2012

– Eg drikk nok ikkje noko mindre enn eg gjorde før eg vart med på «Nattens helter». Men eg har fått eit anna syn på når ein skal drikka, og eg er oppteken av at alle skal kunne velja sitt eige forhold til alkohol.

Kilde: Ida Torkjellsdatter Storehaug, Nattens helter 2012 sitat fra http://pahoyden.no/2013/06/ida-sine-kvite-manader

Skaper innhold sammen med samarbeidspartnere

– Jeg har vært en tur innom Vinmonopolets hovedkontor og ble opplært i proff smaking. Nå kan jeg alle triksene og alle de svulstige ordene. Det var mye som var utrolig godt i den alkoholfrie verdenen, men også en del ikke fullt så digg. Gleder meg til november og nye produkter.

Kilde: Michelle Buer, Prøvesmaking på Vinmonopolet http://nattenshelter.no/2012/10/provesmaking-pa-vinmonopolet/

Helt om natten, helt om dagen

Å være på fylla på natta og fortsatt studere på dagtid, ja, da sier vi ofte «Helt om natten, helt om dagen». Men det vi tenker er at det krever en ekte helte å stå i mot drikkepresset som man får, av andre og seg selv, når man ikke drikker i disse situasjonene. Derfor ble det Nattens helter som ble konseptet!

– Det viste seg at eg ikkje fekk så mange reaksjonar på at eg ikkje drakk alkohol – det vart stort sett heilt okey å ikkje drikka. Det fekk meg til å tenkja på korleis drikkepresset ser ut i studentmiljøet. Det handlar om å vera ein del av fellesskapet og å vera ein av dei kule, sa Storehaug.

Kilde: Ida Torkjellsdatter Storehaug, Nattens helter 2012 sitat fra http://pahoyden.no/2013/06/ida-sine-kvite-manader

12 utfordringer på 12 uker

I 2019 skal vi igjen ha med 4 studenter som skal være avholds i 3 måneder og blogge om erfaringene de gjør seg underveis. Ukentlig får de en utfordring som må løses og blogges om.

I 2012 fikk studentene denne utfordringen i den 5. uka. 

Vil du bli vår samarbeidspartner?

Vi leter etter samarbeidspartnere og sponsorer som vil være med på reisen. Vi vil samarbeide med aktører som har produkter og tjenester som imøtekommer studentenes etterspørsel om flere alkoholfrie tilbud.

Kontakt oss

Merete Grimeland
Prosjektleder
95 86 00 26
merete@worldwidenarrative.no
Therese Holmen
Redaktør
406 10 750
therese.holmen@worldwidenarrative.no
Michelle Buer
Programleder 2019 og vinner av Nattens helter 2012
419 21 988
michelle@worldwidenarrative.no