Tre ting å gjøre når du har negative tanker

Publisert

Kanskje har du grublet mye i det siste og gjerne skulle funnet mer ro inne i hode og i kroppen. Her kommer tre tips til hva du kan gjøre om hodet er fylt med stressende eller negative tanker og det ikke finnes en måte å løse problemet på akkurat nå.

1. Beveg deg.

Om du er stresset på den måten at du kjenner det strammer seg i kroppen, hjertet dunker fortere og pusten ikke kommer helt ned i magen – beveg deg! Dette betyr at kroppen er sprekkfull av energi og at denne energien trenger å frigjøres. Det verste du kan gjøre når kroppen føles slik er å sitte stille. Du trenger ikke gå ut og løpe maraton, men reis deg opp, gå rundt i huset, ta noen gode, gammeldagse floker, kast en skumball mot veggen etc. Gjør noe fysisk, hva som helst, for å frigjøre energien i kroppen.

2. Si nei til de stressende / negative tankene

Istedet for å gruble videre på det som stresser deg – vær streng med deg selv og bytt ut tanken. Tving deg selv til å fokusere på et godt minne i stedet. Eller flere gode minner. For meg kan det være da jeg lekte hos farmor og farfar som liten, en spesifikk ferie, eller da hele klassen på barneskolen overrasket meg med bursdag. Minner fra ganger hvor kroppen var fylt med gode følelser. Finn frem minnet og jobb hardt med å holde fokuset der eller på andre gode minner.

3. Sett deg et stille sted, lukk øynene og trøst deg selv.

Fokuser på å være god med deg selv og faktisk prat med deg selv. Jeg kan si noe slik som «Camilla, vennen, nå er du så fryktelig lei deg og stresset. Dette er ikke noe godt og jeg vil ikke at du skal ha det sånn. Nå har det vært veldig mye i det siste og det er ikke rart du synes det er vanskelig å roe deg ned nå. Nå synes jeg vi skal plannlegge noe som gjør oss godt i dag, slik at du får det bedre. Du er god nok.

Kanskje du vil prate til deg selv i «jeg»-form i stedet for «du»-form, men jeg synes det er lettere å ta imot selvtrøsten når jeg deler opp den som GIR trøsten inni meg og den som mottar trøsten. Kanskje føles dette uvant i begynnelsen, men det er så riktig og så viktig å bruke denne gode stemmen inn mot seg selv.

Lykke til! Og ta godt vare på deg selv <3

Av Camilla Tryti

camilla@worldwidenarrative.no