Stopp selvmobbingen og start selvtrøsten

Publisert

Du er din egen viktigste støttespiller. Den som kan passe absolutt best på deg, er deg selv. Når du er trist eller frustrert er det deg selv som har den største makten til å nå inn og regulere følelsene som finnes der.

Mange av oss har en lei tendens til å snakke oss selv ned. I stedet for selvtrøst driver mange av oss med «selvmobbing». Altså det helt motsatte av hva vi trenger og hva vi burde bruke hjernekapasiteten vår på.

Om du har kjeftet og vært sint mot barna dine begynner du kanskje å tenke: «huff, der klarte jeg ikke å kontrollere meg. Jeg passer ikke til å være mamma, ungene mine har det ikke bra, jeg klarer ikke dette noe bra, jeg blir alltid så sint, jeg er en skikkelig dårlig mamma!».

Hva tror du hadde skjedd om du i stedet sa: «Oj, nå har jeg det ikke bra inni meg. Nå har jeg ikke passet godt nok på meg selv. Det er ikke rart jeg ble så sint nå, jeg har jo ikke engang sovet i natt! Nå må jeg sette inn noen tiltak slik at jeg får passet bedre på meg selv. Dette klarer jeg!».

Måten vi snakker til oss selv på har alt å si. Den største gaven du kan gi til deg selv er å aktivt ta tak i den indre stemmen din.

Ikke si: «jeg klarer ikke, jeg er ikke god nok, ikke smart nok, ikke tålmodig nok!»… si heller: «nå trenger jeg å hvile, nå er det ikke rart jeg er sliten, jeg må passe godt på meg selv, jeg klarer dette veldig bra etter en pause.»

Og kanskje er du også en som lar det gå hardt utover deg selv om andres humør er dårlig eller noen kritiserer deg? Husk å være veldig bevisst tankene dine også da. I slike situasjoner er det altfor lett å skyve skylden inn mot seg selv og si: «hun liker meg ikke, nå har jeg gjort noe galt, hun synes jeg er lat og dum og hun vil ikke jobbe med meg…». I stedet for dette, si heller: «oj, hva var det som skjedde nå? Kan det være hun har en dårlig dag? Hun burde ikke blitt så sint, det føltes ikke noe bra. Hun trenger nok å stresse ned litt, jeg fortjente ikke å bli behandlet på den måten. Jeg får passe litt ekstra på meg selv i dag.»

Selvfølgelig skal vi reflektere over konstruktiv kritikk og velmente tilbakemeldinger, men om du fra før av er veldig selvkritisk burde heller selvtrøst stå øverst på listen din.

Følg med på den indre stemmen din og observer hvordan du snakker til deg selv. Stopp selvmobbingen og start selvtrøsten! 

Av Camilla Tryti

camilla@worldwidenarrative.no