Sånn setter jeg av tid til meg selv

Publisert

Jeg vet at jeg må sette av tid til meg selv, ta vare på den fysiske helsa, den psykiske helsa, rett og slett ta vare på meg selv. Alle vet vel egentlig det. Også får vi det ikke til, også skammer vi oss og har dårlig samvittighet for at vi ikke får det til. Men hvorfor er det egentlig sånn? 

For meg er det sånn at det føles ut som ennå en oppgave på to-do lista mi. Det føles ut som ennå en ting jeg må gjøre. Så vil jeg bare sette meg ned på sofaen når roen har senket seg i heimen på kvelden, og se et eller annet tanketomt på en av de 100 strømmetjenestene vi abonnerer på. Også sitter jeg der og har dårlig samvittighet fordi jeg skulle jo ha gjort alle disse tingene for meg selv. Også begynner jeg å tenke at jeg burde jo heller vaske klær, eller vaske kjøkkenet, ta oppvasken og bla bla bla. Og da føles det bare som det beste av alt er å bli sittende. 

Men hva skjedde egentlig der? Jo, jeg bortprioriterte meg selv. Jeg er nederst på lista. Det ville jeg aldri har foreslått for noen andre. Venn eller fiende. 

Bare sett deg selv nederst på lista, du. Du er ikke så viktig som oppvasken, skjønner du.

Så her er min oppskrift på å sette av tid til meg selv. 

1. Jeg må si det høyt. Til mannen min. At jeg skal sette av tid til å f eks trene eller skrive. Da får jeg support på at jeg skal gjøre det.

2.Ja, det er vanskelig å komme forbi at nå skal jeg faktisk ta fatt på noe som jeg tenker er slitsomt. Men da prøver jeg å forestille meg at jeg er ferdig med oppgaven, og da føler jeg meg bra.  Jeg føler meg alltid bra etterpå. Så da prøver jeg holde på den følelsen. 

3.Jeg må bestemme meg for når det skal skje. Enten før et tidspunkt eller til et gitt klokkeslett. Gjerne fortelle noen om det eller sette det i kalenderen. 

4.Jeg må ikke skynde meg eller stresse med å bli ferdig. Jeg må skynde meg sakte, som jeg forteller barna mine. 

5. Også må alle andre oppgaver som skal gjøres få et tidspunkt sånn at jeg ikke tenker på de mens jeg har egentid. At jeg for eksempel forteller meg selv at hvis jeg tenker på noe som jeg «burde» ha gjort, så har jeg satt av tid til å gjøre det etterpå eller dagen etter, eller lignende. Det hjelper veldig det og. 

For meg så er det å skrive åpningen til å sette av mere tid til meg selv. Skrivingen fører til handling. Så hvis jeg vil trene så skriver jeg om hvorfor jeg vil trene og hva som vil skje med meg etter at jeg har trent. I morgen og over tid. 

Så nå skal jeg faktisk skrive om nettopp dette, trening for å bli bedre i bekkenet 🙂 

Vil du begynne med å skrive du også?

Skriv deg opp på vårt gratiskurs her så starter du med en gang:  https://shop.worldwidenarrative.no/skriv-i-10-minutter-hver-dag-i-10-dager

Av Merete Grimeland

Jeg har veiledet over 600 mennesker i å bruke penn og papir og lett tilgjengelig teknologi til å fortelle historiene sine. Hver gang de har skrevet har det lettet litt på trykket. Nå vil jeg dele denne erfaringen med flere. Skriv i 10 minutter hver dag er min oppfordring til deg. Vil du vite mer? Ta kontakt merete@worldwidenarrative.no