Ledergruppa tar det tredje skiftet

Publisert

Da jeg skrev masteroppgave tror jeg at jeg hadde den samme samtalen med veilederen min kanskje 10 ganger. Eller, det var nok bare en gang, men i hodet mitt fortsatte den. 

Begrepsapparat! Det handlet samtalen om. Hvilke begreper bruker vi og hva betyr det. 

Så her kommer det tredje skiftet inn. For i og med at det er tre skift, så må det jo også være et første skift og et andre skift. Du vet sikkert det, men jeg surra litt. Så for min egen del, skal jeg rydde litt opp i dette. Og etablere begrepsapparatet som Camilla og jeg bruker når vi snakker om disse skiftene. 

1. Det første skiftet: her snakker vi om å tjene penger. Lønnsarbeidet.

2. Det andre skiftet: hus- og omsorgsoppgaver. Her snakker vi om det praktiske. Vaske klær, handle mat, rydde huset, lage middag, altså gjøre jobben. 

3. Det tredje skiftet: noen må jo gjøre tankevirksomheten bak det praktiske arbeidet. Hva skal vi ha til middag? Når skal vi treffe familien? Venner? Trenger vi nytt vintertøy? Hva skal vi kjøpe i konfirmasjonsgave? Må noe vaskes til barnehagen i morgen?

Vil du lese mer om det tredje skiftet? –> Slapp av – mor tar det!

Så siden jeg har drevet en bedrift en stund er det lett å bruke «begrepsapparatet» til en bedrift for å sammenligne disse tre skiftene med tilsvarende ansvarsområder i en bedrift. 

Photo by Juliane Liebermann on Unsplash

Ledergruppa

Jeg tenker at det tredje skiftet er det som er jobben til ledergruppa. Familien er jo på størrelse med en oppstartsbedrift. Det er strengt tatt bare en til to ansatte, hvertfall i starten. Etterhvert kan barna også være ansatte, så kanskje bedriften er 2 eller flere etterhvert. Men i første omgang er det bare to. Så disse to må finne en god måte å kartlegge hva som skal gjøres og hvem som skal gjøre hva. 

Så er det også utrolig viktig å tenke på strategien. Hvor skal vi og hvordan skal vi komme dit. Barna våre skal bli selvstendig og gode mennesker. Vi skal være en familie som har det bra sammen. Hvordan får vi til det? Strategien må handle om oppdragelse, familieforhold, relasjoner, kosthold, aktiviteter, familietid, pengebruk, bolig osv.

Selvfølgelig er ikke familien en bedrift, men selvfølgelig har familien oppgaver som også trenger refleksjonstid og ansvarsfordeling. Hvis vi ikke klarer å sette av tid og rom til å snakke om disse tingene, på en måte som ikke leder til krangel så blir ikke problemet løst. Så for min del står sammenligningen. Jeg skjønner godt at alle disse tingene må besluttes, diskuteres og fordeles i en bedrift. Så selvfølgelig bør vi også gjøre det i en familie. I en bedrift bør vi starte med strategien først. Så vi må starte med det tredje skiftet.

3.Så hvor skal vi og hvordan skal vi komme dit? Hva er viktig for oss som familie? Oppdragelse? Kosthold? Aktiviteter? Samvær med venner? Familie?

2. Hvem er daglig leder? Hvem er økonomiansvarlig? Hvem er eventansvarlig? Hvem er gavesjef? Hvem er hr-sjef? Hvem er salgsansvarlig? Hvem er markedsføringsansvarlig? Hvem er innkjøpsansvarlig? Hvem er utstyrsansvarlig? Hvem har ansvar for byggningsmasse? Hvem har ansvaret for vedlikehold? Hvem er kokken? Dette er enormt mange roller som da skal fordeles på to personer. 

1. Hvordan tjener vi penger? Og hva bruker vi pengene på? Er det mine og dine penger? Eller går alle inntektskilder til familien? Har vi budsjettposter? Har vi oversikt over hva vi faktisk bruker penger på? bruker vi penger på de riktige tingene for å oppnå det vi har bestemt i ledergruppa?

Ja, du skjønner hva jeg mener. Med en gang jeg gjør denne sammenligningen er det tydelig at det er noe som ikke blir adressert her. Det er litt som å bli med i en bedrift også er det ingen eller bare en som har oversikt over hvor skuta vår er og hvordan vi har kommet dit. Hvis ikke begge er engasjert i det så er det nok mange oppgaver som faller bort. Og ansvarsområder. Som jo da vil falle på den personen som har best oversikt over «strategien» til familien. 

Jeg tenker, med dette begrepsapparatet som er det ingen som kan beskyldes for å være nevrotiske eller ha for høye krav. nå er alt logisk for alle.

Enig?

Av Merete Grimeland

Jeg har veiledet over 600 mennesker i å bruke penn og papir og lett tilgjengelig teknologi til å fortelle historiene sine. Hver gang de har skrevet har det lettet litt på trykket. Nå vil jeg dele denne erfaringen med flere. Skriv i 10 minutter hver dag er min oppfordring til deg. Vil du vite mer? Ta kontakt merete@worldwidenarrative.no