Fire måter jeg får fokus på

Publisert

Jeg pleier å omtale meg selv som en som har apehjerne. Den vil hoppe fra grein til grein. Den vil sjekke alt som er rundt, den lar seg distrahere av telefoner, husarbeid, mennesker, lyder, ja, så og si, alt! Det er ganske slitsomt i lengden, men noen ganger er det nyttig for da kan jeg sette sammen noe som jeg aldri hadde tenkt på før. 

Photo by Jamie Haughton on Unsplash

Det bare passer utrolig dårlig når jeg skal jobbe. Særlig når jeg trenger fokus! 

Så her er fire ting jeg trener på å gjøre for å få fokus. 

1. Musikk bruker jeg mye. Jeg bruker det for å skape ro og fokusere på hvis jeg merker at jeg blir veldig distrahert. Jeg har noen faste spillelister, som jeg også har brukt på verksteder jeg har holdt for andre. Her er en av dem. Den tror jeg de fleste får tak i på Spotify. 

2. Puste med katten i HeadSpace. Jepp, helt enkelt en pusteteknikk som tar ett minutt. Dette har kanskje den største effekten for når jeg kjenner at jeg må gjøre det så sitter jeg egentlig bare å puster overfladisk. Det er slitsomt. Men da skjønner jeg hvertfall hva jeg driver med. 

3. Noting. Ja, dette er nytt for meg, men det handler om å legge merke til at noe er der, men ikke gjøre noe med det. Så, ja, jeg legger merke til deg telefon at du vil at jeg skal se på deg. Moving on. hmmm…. Denne må jeg jobbe mer med. 

4. Bekymre meg senere. Det er ofte tanker og bekymringer som dukker opp i tide og utide, men jeg lærte nylig om å utsette bekymringene til et gitt tidspunkt. For meg blir det ikke det samme som det klassiske BS rådet «Ikke tenk på det» eller «Det er ikke noe vits å tenke på» eller andre nydelige varianter av denne (ja, jeg er sarkastisk nå). For meg ble det heller en måte å ta bekymringene på alvor ved å dedikere tid til dem. Men samtidig ble det også litt glemt. Så denne har jeg blitt veldig glad i. Utrolig hvordan hjernen kan bli litt lurt, hvertfall min.

Som det meste annet, inkludert meg selv, er dette «work in progress». Jeg trener på å bli bedre på det. Ikke for å bli bedre, men for å ha det bedre. Men øvelser gjør mester.

Har du noen tips du vil dele? 

Av Merete Grimeland

Jeg har veiledet over 600 mennesker i å bruke penn og papir og lett tilgjengelig teknologi til å fortelle historiene sine. Hver gang de har skrevet har det lettet litt på trykket. Nå vil jeg dele denne erfaringen med flere. Skriv i 10 minutter hver dag er min oppfordring til deg. Vil du vite mer? Ta kontakt merete@worldwidenarrative.no