5 enkle grep for en bedre hverdag

Publisert

Ofte er det ikke store endringer som skal til før hverdagen føles lettere. Den store jobben er kanskje å faktisk gjennomføre de enkle grepene. Her kommer en liten oppfordring fra oss, med fem små grep til en bedre hverdag. Kanskje vil du bruke alle eller kanskje du vil bruke én. Alle er et steg nærmere større hverdagsglede!

Photo by Raychan on Unsplash

Fem enkle grep for en bedre hverdag

  1. Vær bevisst mobilbruken din. Kanskje er du som meg – plutselig ser du opp fra scrollingen og legger merke til at altfor mye verdifull tid har gått til spille. Ikke nok med det – både øynene og hjernen er slitne av å prosessere enorme mengder informasjon fra den lille skjermen.

Prøv å:

  • Laste ned appen «Skjermtid» eller «Digital balanse» for å få en oversikt over hvor mye tid du faktisk bruker på mobilen.- Skru av varsler eller sette mobilen på lydløs
  • Se om det rett og slett er noen veldig forstyrrende apper du kan slette.
  • Finn en fast plass til mobilen og bestem deg for å legge den der når du kommer hjem. Eller ha den liggende der til faste tider på dagen. Selv merker jeg hvor mye overskudd jeg har til å gjøre andre ting når jeg ikke har mobilen tilgjengelig. Det er som om jeg da kjeder meg og trenger å ha noe å gjøre!
  1. Finn en tid i løpet av dagen og skriv ned tre ting du er takknemlig for – og hvorfor. I en hektisk hverdag eller tunge perioder blir ofte hodet fylt med stress og negative tanker. Å bruke skriving på denne måten vil minne deg på andre, gode sider ved livet ditt og dermed lette sinnet. Skriv de gjerne i en notatbok slik at du har de samlet og kan hente de frem ved en senere anledning.
  2. Styr unna unødvendige negative inntrykk. Om det så er baksnakk, for mye elendighet på nyhetene eller dramatiske filmer og filmklipp. Alt påvirker humøret vårt. Pass på å begrense dette og beskytt deg selv mot for mye negativitet og elendighet der det er mulig. Det er viktig å få med seg nyhetene, men da kan man vurdere å velge en «feel good» film etterpå i stedet for thriller.
  3. Sørg for å komme deg ut i dagslyset. Forskning viser at for hver ekstra time brukt ute i dagslys minker risikoen for å utvikle alvorlig depresjon, folk får bedre humør og bruker mindre antidepressiver. Om det er sol ute er det enda bedre. Og gå deg gjerne en tur!
  4. Sist men ikke minst: få i deg sunn kost og drikk nok vann. Du kan for eksempel ha en regel om å spise én grønnsak sammen med hvert måltid, eller sørge for at halve tallerkenen fylles med grønnsaker når du spiser middag.

Lykke til!