3 måter å hente inn tankene på

Publisert

Det kan for mange være en kunst å være tilstede i seg selv gjennom en travel hverdag. Noen ganger til og med gjennom en rolig hverdag. Tankene spinner rundt og fokuset vårt peker utover og prøver å løse et titalls utfordringer samtidig.

Jeg personlig pleier å ta følelsen av stress og angst som et varselsignal om at nå har jeg vandret for langt ut av meg selv. For ofte er det slik at om jeg bruker noen minutter på å hente meg selv inn igjen så forsvinner de vanskelige følelsene. Det er som om jeg da får et mer helhetlig perspektiv og dermed et mer realistisk syn på utfordringene jeg står ovenfor.

Photo by Sage Friedman on Unsplash

Jeg har derfor innsett at det holder ikke å sjekke innom seg selv én gang i løpet av dagen, innsjekkingen må skje konstant. Hjernen må trenes opp i å ha delt fokus innover og utover slik at man har med seg selv i alle prosesser. Og jo mer man trener, jo raskere henter man seg selv inn.

For meg som har en lang historie med altfor mye fokus utover for å forebygge all verdens problemer, så er dette noe jeg konstant må ha fokus på. Det flotte er at for hver uke som går så blir det lettere. Og for hver uke som går har jeg det bedre.

Det er ikke vanskelig – det er såre lett. Den store utfordringen er å ta tak i det. Du kan gjerne prøve min øvelse:

  1. Se for deg at tankene dine er små rør som stikker ut fra hodet og fester seg på de tingene du tenker på. Hos meg står det ofte ti rør ut av hodet samtidig… Når du skal hente deg inn ideg selv kan du visualisere at du kobler røret av problemet du grubler over, og dytter det tilbake inn i hodet hvor det bare finnes deg selv og stillhet. Koble av absolutt alle rør og dytte de tilbake i hodet. Ha fokus på å holde rørene der inne til de roer seg ned og blir der inne av seg selv (noen ganger må jeg visualisere at jeg setter på meg en hjelm av jern for å tvinge rørene til å bli inni der…).
  2. Om dette er vanskelig, kanskje en bedre metode for deg er å fokusere tankene på det som skjer i kroppen din (slik som man ofte gjør når man mediterer). Lukk øynene og kjenn hvordan føttene dine kjennes ut, beina, magen, armer og hode… Fokuser på å slappe av i dem til du føler at tankene roer seg og er hentet inn i deg selv igjen.
  3. Eller kanskje enklest av alt: pust inn mens du teller til fire, pust ut mens du teller til syv. Gjør dette til tankene har roet seg og du føler deg mer tilstede i deg selv.

Jo mer aktivt du trener på å roe deg ned og hente deg inn i løpet av en dag, jo raskere skjer det for hver gang og jo mer vil du føle at du automatisk er mer koblet på deg selv.

Kanskje utvikler du nye teknikker også, som funker ekstra godt for deg!

Av Camilla Tryti

camilla@worldwidenarrative.no