10 ting du kan gjøre for å få en bedre jobbhverdag

Publisert

Ofte kan arbeidsdagen gå i ett uten tid til pusterom  og refleksjon. Jobben vår tar ofte opp størsteparten av antall våkne timer. Her kommer en liste med enkle, små tiltak som kan gjøre arbeidshverdagen mer lystbetont:

Photo by Firmbee.com on Unsplash

1. Stå opp i god nok tid til å unngå unødvendig stress om morgenen. 

2. Hold all teknologi avslått den første timen du er våken, spesielt mobilen.

3. Skriv ned ett utfordrende mål for dagen som du vet kan gjøre livet ditt litt bedre. Gjennomfør det samme dag.

4. Sett av tid på starten av arbeidsdagen og få oversikt over alt som skal skje den dagen. Prøv å tenke over om noe kan endres for å gjøre dagen bedre for deg. Kan den endres for å bli mer effektiv? Kan noe gjøre oppgavene mer lystbetont? 

5. Si «god morgen» med et smil til kollegene dine. Gi gjerne et kompliment til de som fortjener det, eller de som kan trenge det.

6. Ta med deg god frukt du kan nyte gjennom dagen.

7. Rydd timeplanen din slik at du i løpet av arbeidsdagen får minst 10 minutter for deg selv i stillhet. Legg vekk teknologi, lukk øynene, skru av tankene og fokuser utelukkende på pusten din. Er dette vanskelig så prøv å rusle deg en liten tur alene og fokuser på skrittene dine.

8. Skru av all teknologi senest én time før du skal sove.

9. Sett av tid på kvelden til å reflektere rundt hvordan dagen har vært. Skriv ned alt det positive som har skjedd og se for deg hvordan du ønsker at morgendagen skal bli. Sjekk gjerne ut hvordan du kan bruke vår metode Fri flyt her: Å bruke penn og papir for å rydde i hodet

10. Ikke dra ut kvelden, skru av lyset i tide til å få en god natts søvn.

Av Camilla Tryti

camilla@worldwidenarrative.no